AutoalkatreszOnline24.HU

Total War Battles: Kingdom bemutató

A zárt béta indulása óta van szerencsém játszani a játékkal és mivel már nyílt béta (értsd: mindenki által elérhető) fázisban van ezért megosztanám a tapasztalataim. A Creative Assembly egy új játékkal jelentkezet a Total War - sorozatban, amivel a free-to-play piacot szeretnék meghódítani PC-n illetve tableten. Szeretném kihangsúlyozni hogy ez a játék nem illeszkedik be a hagyományos Total War sorozatba (mint pl.: a Total War: Attila v. Medieval II: Total War, stb.) és ennek megfelelően nem is a már megszokott játékot kapjuk.

Játékmenet alapok
A játék a X. századi Angliába repít el bennünket és némi „tutorial” (oktató küldetés) után el is lehet kezdeni kiépíteni a birodalmunkat. Elsőként beállíthatjuk a játékban megjelenő avatarunkat (profilkép) valamint zászlónkat (pl.: csatában is az egységeink pajzsán a beállított zászló jelenik meg) melyeket néhány szintlépés után kapott további variációk illetve játékbeli aranyat felhasználva alakíthatunk. Minden építkezés, termék beszedés, csata, uralkodói feladatokat letudva xp-t (tapasztalati pontot) kapunk mellyel az uralkodói (saját) szintünket növelhetjük. Szintlépés esetén (főleg a játék elején) további felépíthető épületek lesznek elérhetőek, később pedig arany ütheti markunkat vagy egy újabb avatar esetleg zászló típus. Vannak tanácsadók, (jelenleg kettő érhető el) kik némi aranyért növelik a csaták után kapott xp-t vagy megnövelik a piaci termék csere arányát (egyszeri fizetség után 8 napig érhetők el). Különböző szintlépéseknél jön egy-egy mester is, akik az általa előírt feladatot teljesítve szolgálatunkba szegődve különböző bónuszokat adnak (pl.: újabb megépíthető farm, jobb termelés, stb.).

Stratégia térkép
Összesen 6 tartomány van, ezek mind megszerezhetőek. Minden elfoglalt tartomány után támadható s foglalható el újabb tartomány. A műveletek egyetlen feltétele a kiépített út az ellenséges őrtoronyhoz. A védőseregek egyre nehezebbek lesznek, tehát ahogy fejlődnek az egységeink, városaink annak megfelelően lehet majd próbálkozni újabb tartomány elfoglalásával. A térképen is lesz lehetőségünk csatázni mivel váratlanul kaphatunk egy-egy ellenséges fosztogató vagy ostromló sereget is. Mindkét esetben általában két napunk van rá, hogy megverjük őket, ami ha nem sikerülne akkor bizonyos százalékban elviszik a már összegyűjtött termékeinket.

Az élő környezet
A játékban nagyon komoly szerepet kapnak a földrajzi, - természeti körülmények. Négy évszak váltja egymást (valós időben 2 naponta, egyébként hangulatos és szép látványelemek kíséretében) ennek megfelelően vannak környezetei hatások, melyek befolyásolják játékunkat, pl.: a fa és a fű évszaktól függően nő, illetve előbbi esetében víztől való távolság is számít, ahogy a gazdaság (búza farm, birkanyáj) esetén is. Folyóink is évszakoktól függően apadnak, áradnak tehát ezeket számításba véve kell építkeznünk (különösen a farmok esetén kell erre odafigyelni). Folyóinkat szabályozhatjuk tereprendezéssel; de érdemes odafigyelni, mert meglepetések érhetik az embert, ha gondtalanul szabályoz (egy esetleges áradás komoly károkat tudd okozni). Építhető (fa)gát, megkönnyítve a folyószabályozást, bár nagyon alacsony terepszintnél lévő víz esetén nem építhető meg, tengeren pedig fel kell tölteni a gátat a kőfejtőből kitermelt földel. Ezzel el is érkeztünk az egyik alapvető és nagyszerű lehetőséghez, a tereprendezéshez. Kicsit talán sablonosan, de mégis nagyszerűen megoldották; öt terepszint van és ezeket figyelembe véve kell (ill. lehet) építkezni. A terepszint csökkenthető-növelhető igény szerint, de a nagy átalakításoknak komoly ára van, ezzel lehet játszogatni a megfelelő terepszintért, de érdemes előre tervezni.

Gazdasági rendszer
A játék ezen része egyszerű. 4 ún. „alap termék” van, ezek a: fa, kő, élelem és az ezüst illetve egyéb nyersanyagok. Nézzük mit-mire használhatunk fel.
Fa: Fakivágással szerezhető, de az erdőket csak óvatosan szabad irtani, mivel ha véletlenül kivágunk minden fát elég sok időt kell várni hogy újra regenerálódjon. A fák újbóli megjelenése függ az évszakoktól, víztávolságtól és hogy van-e mellette már megnőtt (kivágható) fa illetve az adott fafajtától (kétféle van; fenyő mely gyorsan nő, de kivágásánál kevesebb fát add, a másik a tölgy, amely lassabban nő, viszont kétszer több fát add). Alapszintű favágó apparátus esetén még a tölgy a legjobb, magasabb szinten viszont a fenyőt érdemes kitermelni. A fák „irányított” kivágásával némileg szabályozhat, hogy mely fafajtából legyen több így lehet előre tervezni a favágóhoz.
Kő: Kőbányából szerezhető, lehet tereprendezésre használni mivel földkitermelését el tudjuk raktározni melyet gátnál vagy egy másik tereprendezésnél felhasználhatunk (szerintem drága így megoldani, egyedül a tengeri gátnál érdemes alkalmazni a követ). Érdemes megemlítenem, hogy földkitermelés esetén olykor aranyra is bukkanhatunk!
Élelem: Búzafarmon arathatjuk le a búzát, de télen – mivel akkor ez nem lehetséges - érdemes előre tervezni. Mindenképp víz mellett kell lennie, minél távolabb van a víztől annál nagyobb az érés ideje a búzának. Ezenkívül folyóink nyáron vészesen apadnak érdemes minél északabbra felépíteni (a folyó forrásához).
Ezüst: Kovácstól, kocsmából szerezhető be, talán ebből kell a legtöbb a játékban és ebből tehát szükségszerűen hiányunk lesz. Mind a négy termék megszerezhető a győztes csaták jutalmából is (jóval kisebb mértékben persze, mintha kitermelnénk) a termelés mértékét pedig a rendelkezésre álló épületek szintje javítja/módosítja (mind a 4 nyersanyag esetén).
Birka: Elsősorban nyírása után adott gyapjút használhatjuk fel a kovácsnál, és persze levágás esetén (évszaktól függően) az élelem mennyiségünket növeli. Szarvasmarha: eladása után az „uralkodói szintünkhöz” ad xp-t, míg levágása után a bőrét a szintén a kovácsnál tudjuk felhasználni. Mind a 2 jószág esetén, ha a nyáj/csorda lelegelt egy területet tovább megy egy újabb füves területre.
Hal: Különböző épületek kellenek hozzá, a kikötő csak városoknál építhető meg, egy „épület-slot”-ot feláldozva és élelmet ad, érdekesség hogy télen (hacsak nem pusztítottuk ki az állományt) lék horgászva folytathatjuk a halászatot.

Városok, épületek
Az induláshoz kapunk egy kastélyt és e köré építkezhetünk (ennek távolsága korlátozva van), városunkat (és minden épületet) fallal vehetünk körbe, melynek kezdetben csak annyi szerepe lesz, hogy szintlépéshez szükséges (bizonyos mennyiségű falnak fel kell lennie építve). A kastélynak három szintje van (ahogy minden más épületnél is, aminél szintet lehet lépni), egy alap szintű épületnél csak azután tudunk szintet emelni, ha a kastély esetén már megtettük. Fontos megemlíteni, hogy minden épületnek kapcsolódnia kell egy másikhoz, amennyiben ha megszakad a kapcsolat, akkor az adott épület egy idő után megsemmisül, eltűnik.
Kastély: itt gyülekezik a humán erőforrásunk, valamint pár egyéb információt is itt találunk meg. Értelemszerűen minél magasabb a szintje annál több munkást tudunk eltartani.
Lakóházak: három fajta lakóház van, mindhárom más (korábban említett - ) terepszinten építhető. Ezek a lakóházak eltérő eséllyel,- illetve idővel adnak embert (munkást) az egyszerűbb dolgozóktól a komolyabb mesteremberekig (a munkás hamarabb elfárad,- eltűnik, mint a mesterember így érdemes az utóbbit alkalmazni, a mesterember tovább dolgozik és a termelés idejét is csökkenti). A lakóházak szintje nem emelhető.
Piac: maximum 10 építhető meg belőle, szintje nem emelhető, a felesleges termékeinket (kő, fa, élelem, ezüst, arany) cserélhetjük be más (hiányzó) termékekre.
Maximum piac szám esetén 50% a cserearány, tanácsadóval növelhető 75 %-ra.
Kocsma: maximum 6 építhető meg (városonként egy) és ezüstöt ad, viszont minél több kocsmát (várost) kötünk össze úgy nő az esélye, hogy ezüst helyet aranyat kapjunk.
Kovács: az egyik legfontosabb épület, alapesetben ezüstöt ad (érdemes minél többet felépíteni, de közben figyeljük a lakóházak számát is). Az ő segítségével szerezhetünk meg olyan katonai egységeket, melyeket csak arannyal lehet megvenni, (bár szerintem brutálisan sok termék és gyapjú/bőr kell hozzá). Ami könnyebben megszerezhető, az a katonai egységekhez való jobb páncél, fegyver, pajzs és a különböző bónuszokat biztosító medálok (aranyért szintén megvehetők). A „bónusz gyártást” csak egyetlen kovácsnál tehetjük meg ezt, amely tetszés szerint kiválasztható, így mindenképp érdemes minél hamarabb a legnagyobb szintre emelni egy kovácsot, illetve csak mesterembereket alkalmazni mivel így jó esetben 2-3 nap alatt megszerezhető egy jobb felszerelés (ha minden egyéb feltétel is megvan hozzá).

Haderőfejlesztés
Alap esetben a kastéllyal kapunk négy kezdőegységet, alapnak jók lesznek, de minél hamarabb érdemes szintet lépnünk és így a jobb katonai épületeket feloldva jobb egységeket képezni. Nem sorolnám fel az (ingyen) megszerezhető egységeket, de néhány apróságot kiemelnék: Knights' Manor épületben képezhető egységekből maximum 1-1 egységünk lehet. A Medium Cavalry, Knight Cavalry egységekből is maximum 1-1 lehet, míg a Ballisztából maximum 3 egységünk lehet. Valamennyi katonai egységünknek maximum 3 rangja lehet. A katonai épületek további előnye, hogy ha másik épület (kovács, kocsma, piac) mellé építjük, akkor automatikusan az egyik munkáshelyre ad (kitölt) egy katonai egységet (egységmenüben nem fog szerepelni), így máris kevesebb munkás kell, ráadásul mesteremberként számítja be! Számomra meglepő módon a katonai épületeknél szerepel a templom; itt érdekes megoldással találkozhatunk: minden templom (max. 9) rendelkezésünkre bocsát egy ereklyét mely ereklyék különböző bónuszokat adnak a csatákban, (pl.: erősebb támadás, jobb pajzs vagy íjászok távolabbra lőnek, stb.) - minél nagyobb az adott templom szintje annál erősebb a ereklye által adott bónusz. A bónuszok újbóli felhasználásának ideje más módon még tovább is csökkenthető mivel egy csatában többször is felhasználhatjuk, de némi időnek kell eltelnie közte. Csatába csak 3 ereklye használható egyszerre, így érdemes megfontoltan kiválasztani ezeket. Minden csata után XP -t kapunk (győztes csata után jóval többet) melyet automatikusan megkap minden olyan egységünk, amivel részt vettünk a csatában. Amint lehetőség van rá fel kell használni a szabad XP -t az adott egységnél mivel így erősebb a támadása, védekezése, rohama. Amire nagyon oda kell figyelni az az egységek skill-je, legelső alkalomkor tudunk csak két skill közül választani, ezután már csak a kiválasztott skill-t tudjuk növelni az egység szintlépésénél. Egységeink egy idő után elérnek minden tapasztalatot, amit csak lehet az adott rangon és ezután már csak „kárba megy” a csatákért kapott XP pont, ekkor az adott (hozzá tartozó) épület szintjét kell emelni. Amennyiben nem tudjuk még fejleszteni az adott katonai épület szintjét akkor addig célszerű más egységeket bevetni. Egy katonai épületet lerombolva az adott egységet addig nem tudjuk csatába vinni, amíg az épületet újra fel nem építjük. Ez vonatkozik arra az esetre is, amikor pl. 2-es rangú egységnek töröljük az épületét majd újra felépítjük (1-es szintű lesz az épület), az egység azonban csak akkor lesz újra használható, ha az épület ismét eléri a 2-es szintet.

A csata
A játék kezdetekor, alapból 5 egység engedélyezett a seregünkben, később „uralkodói szintünket” emelve szép lassan felszabadíthatjuk a további helyeket – egészen 9-ig (amelyből 1 lehet majd tüzérségi egység, pl.: ballista). Csata előtt érdemes figyelembe venni az ellenséges sereg összeállítását és ennek megfelelően berakni a saját egységeket a megfelelő helyre mivel a csatában - bár van rá lehetőség, hogy egységeink helyet változtassanak, cseréljenek - erre kevés alkalmunk lesz menetközben (a csata közben nagyon sokkmindenre kell figyelni, másrészt egy-egy helyváltoztatás után a következőre várni kell egy bizonyos időt). Itt is minden egységnek megvan az ellenszere, (kő-papír-olló elv), bár egy jó tapasztalatú egység itt is okozhat meglepetést az ellenfelének a fenti irányelvet meghazudtolva. A csatatér mindig  nyílt terep, melyen semmiféle befolyásoló tényező nincs, semmi változatosság - talán annyi hogy az évszaknak megfelelően jelenik meg a környezet (de ez harcászatilag egyelőre semmiféle módosítást, vagy befolyásoló tényezőt nem jelent), illetve ha kastély előtt csatározunk, akkor annak falai megjelennek a csatatéren, de ez is csak látványelem. Csata közbeni taktikázás kimerül a (kevés) helyváltoztatásban, ereklyék típusában, felhasználási sorrendjében illetve az egységek skilljének felhasználásában. Nem rossz ez még így sem, de nem az igazi Total War harcászat. Visszavonulni csak a csatából lehet (bármikor) de egységet már nem lehet visszahívni, azaz ha harcba került utána addig harcolnak míg van katona az egységben.

Csata üzemmódok
Egyelőre a kampány nem válaszható (fejlesztés alatt van), úgyhogy addig marad a misszió, a csata küldetések és a párbaj. Nézzük mik is ezek.
Misszió üzemmód: Három különböző nehézségű csata közül lehet választani, láthatjuk az ellenséges sereg összetételét, egységei rangját illetve a győztes csata utáni (XP melletti) jutalmat. Minél nehezebb egy csata annál nagyobb a kapott jutalom. Amennyiben nem találjuk egyiket sem megfelelőnek el lehet utasítani és kapunk egy újabbat az adott nehézségen de ezt majd csak egy óra múlva lehet újra elutasítani. Ha viszont megnyerjük újra elutasíthatjuk és kapunk újabb lehetőséget. Az AI mint ellenfél nem gyenge, általában nagyon jól használja a ereklyéket, jól próbálja áthelyezni az egységeit, tudd okozni meglepetést így a jól felhasznált ereklyékkel illetve tapasztaltabb egységeinkkel, de legfőképp jól összeállított seregeinkkel kell kivívnunk a győzelmet. Arra azonban nagyon figyeljünk, hogy az AI előszeretettel használja el ütős ereklyéit, amikor a játékos épp elhasználta mindhárom lehetőségét. Itt lehet „grindelni”, főleg ezüstöt bár egy idő után egysíkú lehet, de főleg az elején, illetve ha valamelyik termékből kevés van valamelyest e csaták során lehet pótolni a termék hiányt. Magasabb szinten mikor már van kettes-hármas rangú egységünk érdemes variálni a seregünket kisebb rangú egységekkel mivel új csatát kérve a gyengébb seregünkkel is verhető ellenséget kapunk és így nagyobb a jutalom – ez amolyan trükk, egyelőre alkalmazható. Naponta van egy 3x –os, majd egy 2x –es szorzójú csata, ezeket mindenképp játsszuk le mivel jó pár könnyebb csata után járó XP-t kapunk egyetlen győztes csatáért.
Csata küldetések üzemmód: egy-egy küldetést letudva arany üti a markunkat. Viszont amíg végigcsinálunk egy küldetést addig pár csatát meg kell nyernünk és ebben a játékmódban jóval nehezebb lesz nyerni mint pl. a misszió üzemmódban ellenünk harcoló AI (mesterséges intelligencia) ellen. Jóval erősebbek, tapasztaltabbak és jól összeállított ellenséges seregek várnak ránk, változatos, van benne kihívás. Sajnos egyelőre véges ez a küldetéssorozat is, remélem hamarosan jön a folytatás.
Párbaj: itt lehet csatázni más játékosok ellen. Mindenképp érdemes megnézni, kipróbálni mivel a gazdasági játék mellett/után ez lenne a vonzereje a játéknak. Az arany adta lehetőségek miatt sajnos bele lehet futni olyan játékosokba akiket a sima "mezei" egységekkel nem igazán tudunk megverni, de ez ne szegje senki kedvét sem. A kritikák ellenére azért van már szép számú játékos közösség, tehát lehet sikerélményeket szerezni egymás elleni csatákban is.
Egyre több csatát játszva lehet látni mely egységek a favoritok, milyen összeállítással játszanak mások és ezeket figyelembe véve egy idő után már nem esélytelenül lép be az ember egy ilyen csatába, ilyenkor már a ereklyék illetve egység bónuszok (kovács által készíthető erősebb felszerelés) is számítanak. Megjegyezném, hogy lehet felvenni barátokat is a játékban (és meg lehet mérkőzni egymással is). A korábban említett fosztogató egységek erősek, jól összeállított seregek és tapasztalataim szerint a rangjuk függ a kastélyunk szintjétől is. Fosztogató sereg ráadásul nagyobb területet elfoglal és ha ezen a területen van bármilyen épületünk (kőfejtő, farm stb.) amíg meg nem verjük őket nem tudjuk használni. Ostrom sereg esetén, ha van fal nincs nagy gond, viszont ha nincs fal a megtámadott épületet szintén nem tudjuk használni míg le nem győzzük az ostromló sereget. A csatában misszió üzemmódban és a küldetéseknél ellenfélnek kaphatjuk az általunk is képezhető egységeket, de jönnek még aranyért megvehető egységek és ezek variáció. Viszont van két nép melyek csak és kizárólag a saját egységiekkel lépnek fel ellenünk: a piktek és a vikingek. Ők kizárólag csata módban tűnek fel, a vikingek nagyon erősek, legnehezebb fokozaton komoly problémát jelent csatában legyőzni őket.

Kritika
A játékosok részéről (nemzetközileg) többségében kritika éri a játékot (már nyílt béta indulása óta), ezen kritikák kapcsán ezúton próbálom én is megosztani véleményem illetve így is felhívni a figyelmet pár dologra, vegyük sorra:
- a tutorial valóban rövid és nem megkerülhető, mert csak ezt letudva lehet folytatni a játékot, remélem hamarosan bővebb lesz,
- gazdaság: a legtöbb támadás itt éri a játékot, nos igen itt nem fog az ember egyik napról a másikra hatalmas birodalmat kormányozni, idő kell mindenhez valamint átgondolt építkezés, gyűjtés ahogy ezt már azért megszokhattuk más hasonló játékoknál, talán túlságosan is elaprózták a gazdasági részt és ez valószínűleg elriasztja a Total Warhoz szokott játékosokat, (bár ez részben játékos függő is).
- arany: valós pénzért vehető játékbeli fizetőeszköz, mely megvétele után sem fog a játékos azonnal nyerni, bár megkönnyíti a játékot, de e nélkül is többségében megszerezhetők, azok a dolgok a játékban melyek arannyal egyből a tulajdonukba kerülnek, egyelőre talán a egymás elleni csatákban van előnye, mégpedig az arany által vásárolt egyedi egységek adta lehetőségek miatt, de így oda is az a vonzerő amiről egyrészt a játék szólna,
- csata: sajnos, itt nincs több ezres seregek összecsapása, nincs hatalmas és változatos csatahely, nincs ostrom és sorolhatnám még a Total War sorozatban megszokott csaták kínálta lehetőségeket, talán emiatt is csalódtak sokan a játékban mivel a Total War sorozat sava-borsát a hatalmas csaták adják.

Összegzés
Szinte minden megszerezhető, amiért másképp fizetni kellene, birodalmunk is felépíthető csak idő kell hozzá. Hosszú távra terveztek a fejlesztők és ennek megfelelően van a játék felépítve.
Egy tipikusan „alkalmi játék”, ha van pár szabad perce a játékosnak belép, játszik egy kicsit majd folytatja a napi tevékenységét – ráadásul itt nem kell aggódni, hogy vajon melyik városomat rabolták ki, rombolták le... Aki akciódúsabb játékot akar az nem biztos hogy itt megtalálja a számításait. Személy szerint még látok lehetőséget a játékban, egy jól kitalált  kampány sokat dobna rajta (ez majd  a jövő zenéje). Jól megszervezett királyságok (több játékos alkotna egy királyságot) közti harc egy térképen is érdekes lenne. Végül ha egymás elleni csatáknál esetleg figyelembe venné a játék hogy ki milyen sereggel csatázna és így próbálna ellenfelet találni, szintén sokat dobna a játékon (ezeket a nemzetközi fórumokon is jeleztük). Fontos tehát, hogy a Total War Battles: Kingdom nem egy klasszikus Total War játék, a magam részéről reménykedek benne, hogy jó hírnevet fog szerezni a készítőknek!

Szerző: Pista
Lektorálta & átdolgozta: DAR

 
Fórum: legfrissebb
Posted by bayarder - nov.. 24, 2017 14:06
Posted by misafeco - nov.. 24, 2017 13:00
Posted by erew - nov.. 24, 2017 00:49
Posted by Amokfutokova - nov.. 23, 2017 22:53
Posted by misafeco - nov.. 23, 2017 22:02
Szavazás
Total War: WARHAMMER vélemény
 
ONLINE
Oldalainkat 492 vendég böngészi