AutoalkatreszOnline24.HU

Europa Universalis III

Az Europa Universalis sorozat egy tipikus HARDCORE stratégiai játék amit lengyel jó barátaink, a Paradox Interactive-os srácok készítettek. Igen az a csapat akiknek a Mount&Blade sorozatot is köszönhetjük. Ez már elárul pár dolgot a minőségről, hisz tipikusan egy olyan cégről van szó akik kis költségvetésből hoznak ki nagyon jó játékokat. Na lássuk csak mi is az az Europa Universalis. A játék címe maga megtévesztő lehet, hisz a játékban nem csak az öreg kontinens királyságait irányíthatjuk, hanem a világ akármelyik pontján, akármelyiket. Külön kihangsúlyoznám azt hogy AKÁRMELYIKET. Nincs megkötés, nincs előre megírt forgatókönyv. Ha akarod egy kis bantu néger törzzsel is végighódíthatod a világot, de akár Japán szamuráj népével is kiépíthetsz egy újvilági gyarmatbirodalmat, vagy a történelmet megváltoztatva magyar seregekkel masírozhatsz be Isztambul városának főterére. Teljesen tied a döntés. És mielőtt jönne valaki hogy ezt a Total War széria is megcsinálta szebb grafikával, annak had mutassam be hogy mi mindenben nyújt ez a játék legalább akkora élményt mint bármelyik total war. Talán a grafika az amiről először szót kell ejteni. És szánakozva be kell valljam nem ez a játék erőssége. Nem igazán mai színvonalú, de igényes és passzol a játékhoz. Minden népnek, vallásnak, kultúrának és filozófiának megadja a maga kinézetét. Több szót nem is érdemes róla szólni, talán csak a többféle térképnézetről. Igen van ilyen is. Felsorolásban a következők.
- Földrajzi
- Politikai
- Vallási
- Birodalmi
- Gazdasági
- Diplomáciai
- Területi
- Kulturális
Mindegyik térképmód különböző célt szolgál. A földrajzi az adott terület terepviszonyait és erőforrásait mutatja be, míg a politikai a tartományok hovatartozását, az esetleges háborús megszállást és lázadást. A vallási térképmód a területek vallását és az adott területen hivatalos államvallást amelyet követnie kéne a lakosságnak. A birodalmi a Német-Római birodalmat, illetve amit annak hívnak hisz széttagolt tagállamok laza kupaca. A gazdasági azt, hogy az adott terület mely kereskedelmi központhoz tartozik (például a magyarok Velence városához) és hova kell a tartományok termelte javakat szállítani. A diplomáciai az ország külföldi kapcsolatait, szövetségeket, uniókat és háborúkat. A területi a kontinenseket osztja részekre (például Európában kelet, nyugat, észak, dél és közép Európára), míg a kulturális az adott tartományban élő lakosság nyelvét és nyelvcsaládját. Ezek a módok hasznosnak hasznosak, de jobban megéri ha az ember megmarad a Politikai térképnél. Maga a játék kezelőfelülete elég érdekes. A bal felső sarokban terpeszkedő címerünkre kattintva megszemlélhetjük népünk gazdaságát. Itt vazallus népeket hozhatunk létre egy két tartományunk feladásával akik szövetségesként követnek minket a háborúba, vagy nemzetünk sajátosságait és ötleteit valósíthatjuk meg. Maga amit talán kiemelnék azaz adózás. Hiszen a játékban az adók nem csak felséges zsebünkbe vándorolhatnak, hanem a kutatási fa különböző ágacskáit nevelhetjük vele.
Az ágak a következők:
- Kormány
- Gyártás
- Kereskedelem
- Tenger
- Szárazföld
- Stabilitás
Ezeket az ágakat úgy tudjuk fejleszteni hogy a nép által termelt adó egy bizonyos részét rászánjuk vagy a kincstárból nyújtunk közvetlen támogatást a fejlesztéshez. Mindegyik ág más és más fejlődési utat jelent. A kormány fejlesztésével új államformákat, és új, különböző bónuszokat adó ötleteket ismerhetünk meg. A gyártás fejlesztésével birodalmunk gazdasága erősödik, míg a kereskedelem fejlesztése egyre jobban dolgozó kereskedőket enged piacainkra. A tenger természetesen a hajókat, míg a szárazföld a hadsereget erősíti. És még ott a stabilitás, ami nem igazán tartozik a fejlesztési fához, de fejlettségi szintje befolyásolja népünk boldogságát és nemzetközi megítélésünk. És persze hogy ki ne feledjem minden ághoz különböző épületek tartozhatnak. Ezek persze sok hasznos dolgot adnak. Például a kormány épületei stabilitást és boldogságot adnak népünknek, míg a tenger új kikötőket, a kereskedelem piacokat és a többi és a többi. Persze ez különböző technikákat ad a kezünkbe. Például a kereskedelmet erősítjük és a szövetségeseink meg a vazallusaink útján harcolunk, vagy hatalmas hadsereget építve tartjuk rettegésben Európát, vagy az aktuális kontinenst. A döntés joga megvan. Most hogy leraktuk birodalmunk technológiai alapjait megindulhatunk afelé aminek biztosítania kell azt hogy ezek fejlődhessenek, ez pedig a kormány. Maga a kormány áll az aktuális uralkodóból és 3 főtanácsosból. Ezek a tanácsosok különböző irányelveket képviselnek és különböző pluszokat adnak nemzetünknek, de fontos hogy csak 3-an vannak. Se több se kevesebb, így komolyan kell összpontosítani hogy a megfelelő politikus kerüljön a megfelelő helyre és az megfelelő irányba terelje a birodalmat. Például kereskedő nemzet kormányába nem igazán éri meg egy keménykötésű tábornokot felvenni, ugyanúgy egy poroszos katonanemzetnek sem éri meg egy admirális a kormányban. És persze azt sem szabad elfelejteni hogy a tisztelt tanácsadók képességei sem ugyanolyanok. Van hogy munkájuk pozitív hatásait már a következő év adótermeléséből megérezhetjük, de van hogy semmit sem dolgozva csak sikkasztják keményen dolgozó népünk pénzét. De mint említettem a játék teljesen kötetlen. Ha ilyesmi történik egy kattintással kidobhatjuk és többé nem látjuk. Ezek mellett természetesen népünk sorsát az aktuális kormány mellett az államforma is meghatározza. Lehetünk minden lázadást kíméletlenül leverő, keményfejű birodalom, de akár különböző kultúrák embereit vidáman fogadó, felvilágosult köztársaság is. A döntés ismételten szabad. Megvan a technológia és a vezetőség, az ország stabil lábakon áll, de még hiányzik valami, valami ami megvédi. Igen, a hadsereg és a flotta. Hadsereg terén pedig számíthatunk arra hogy lesz választék bőven. 3 fő fajtából választhatunk magunknak. Gyalogság, lovasság és az ágyúk. Az első korokban a gyalogság és a lovasság, majd későbbi korokban az ágyúk is eldönthetik a csatát. Persze ezeknek is vannak különféle képességeik és sok út amin elindulhatunk. A katonák 3 fő képessége pedig a…
- Tűz
- Sokk
- Morál
Ezeken is belül 2 fajta, támadó és védekező.
A Tűz bizonyos okok miatt csak a későbbi, muskétás csapatoknál jelenik meg. Lényegében ez az előcsatározás, ami kifejezetten hasznos lehet akkor amikor nálad fejletlenebb, lőfegyverekkel nem rendelkező seregekkel kell megküzdened. Ilyenkor az ellenségnek hatalmas veszteség okozható, eldöntve a csata sorsát. A Sokk csapataink morálromboló képességét jelenti az ellenségre nézve. Végül is mi lehet morálrombolóbb, mint egy a lovasság sorai előtt terebélyesedő lándzsaerdő, vagy a napot eltakaró Hosszúnyilas nyílzápor. És persze a gyenge morál gyengébben harcoló sereget eredményez. Így ismételten csatadöntő tényező. A Morál maga seregünk harci szelleme, ami meghatározza a harci kedvet csatában és tartományi központok ostrománál is. Minél alacsonyabb csapataink morálja, annál nagyobb veszteséget szenvednek és könnyebben megfuthatnak az ellenség elől. Ez persze problémás lenne várostromnál így ott csak seregeink befejezik a csatározást és visszatérnek a táborba pihenni. Morálunkat persze sok minden befolyásolhatja. Távolságunk az anyaországtól, a korábbi csaták eredményei, az évszak és a terepviszonyok egyaránt. Például középkori Napóleont játszva betörhetünk Oroszországba, de ott ne számítsunk túl sok jóra, hisz a távolság, majd a tél teljesen tönkretehetnek egy akár 100.000 fős hadsereget úgy hogy a hadjárat után már csak pár 100-an térjenek csak haza anélkül hogy csatát vívnának. Persze ezek itt is megvannak a kategóriák. Így mint fentebb mondottam van támadó és védekező képességünk is. Ez persze természetesen annyit jelent hogy az egyiket támadásnál és ostromnál, míg a másikat tartományaink kétségbeesett védelménél hasznosíthatjuk. Magában a sereg összetételben is vannak különbségek, hisz mint tudjuk a középkorban nem csak büdös parasztok ütötték egymást fakanállal. Mondjuk seregünk a játék elején inkább erre hasonlít. Minden népnek és kultúrának megvannak a saját egységei, azok erősségeivel és gyengéivel együtt. Például a keleti kultúrák (köztük a magyarok is) gyenge, sokszor használhatatlan gyalogsággal vannak felszerelve, de lovasságuk mind támadásnál, mind védésnél elképesztően erős lehet. Gondolok itt például a szpáhikra vagy a huszárokra. Mind elképesztően erős. Bár a sereg összerakásában is vannak furcsaságok. Például a magyarok egyik választásként akár janicsárokat is használhatnak seregük gerinceként. Furcsa…… A csaták maguk sajnos nem lejátszhatóak (több 100.000 fős seregekkel el sem bírnék képzelni egy csatát), de kreatívan meg vannak oldva. Ha két ellenséges sereg találkozik egy tartományban akkor kezdetét veszi egy rizikószerű dobókockázás, ami befolyásolja a veszteségeinket egy csatában. Ez a rizikó persze sok mindentől függ. Aktuális hadvezérünk képességeitől, az éghajlattól, a terepviszonyoktól, seregünk induló moráljától és a csapatok képességeitől. Minden csatadöntő tényező lehet, akár egy gyorsan elinduló havazás is. A várostromok maguk is elég érdekesek. Hasonlít a csatához, csak itt az adott tartomány központját kell elfoglalnunk. Itt persze sok irányba lehet elindulni. Kiéheztetés, vízkészlet megmérgezése, védők lefizetése, vagy akár egymás utáni halálos rohamok vezetése a várfalak ellen. Kezdetben érdemes inkább a kiéheztetéses technikával ostromolni, majd amikor megjelennek az első ágyúk akkor gyors huszárvágással bevenni az erődöt. De itt is maghatározó lehet minden egyéb tényező és akár egy mindössze 1000 védős kis erősség is képes lehet évekre lekötni a csapatainkat, ha nem megfelelően ostromoljuk. Maga a flotta nem is érdemel túl sok szót hisz használata sokszor teljesen fölösleges. Rendelkezünk 4 féle (játék elején 3) hajóval. Egy nehéz, egy könnyű, egy felderítő és egy szállítóhajóval. A nehéz hajó harcolni tud, a könnyű ideális választás ismeretlen tengerek felfedezésére, a felderítő természetesen felderítésre és partjainkon a kalózok távoltartására, a szállító pedig hadseregeket tud átszállítani egyik partról a másikra. Igazából a játékot röhögve ki lehet játszani anélkül hogy komoly erőket fordítanánk a flottára. De a legjobb ötlet a flottánál kétségtelenül az hogy hosszabb tengeri utazás után a hajók tönkremennek és elsüllyedhetnek, így érdemes őket barátságos kikötőben tartani, hogy ha szükség van rájuk harcra készen, teljes felszereléssel indulhassanak csatába. Megvan nemzetünk fejlődési útvonala, kormánya és hadereje. De mi tartja ezt fenn. Nincs más, szükség van egy erős gazdaságra. A játék gazdaságát 4 fő dolog határozza meg.
- Munkaerő
- Stabilitás
- Dukát
- Presztízs
A Munkaerő jelenti a népesség által kiállítható újoncokat a hadseregben. Minden tartomány, lakosságával arányosan havonta ki tud állítani XY számú újoncot akik seregeink elsődleges magját adják, és csaták után belőlük töltik fel a veszteséget szenvedett alakulatokat is. A Stabilitás országunk gazdasági és politikai erejét jelképezi. Minél magasabb, tartományaink annál jobban adóznak, annál boldogabb a lakosság és annál jobb seregeink munkaerő utánpótlása. Stabil nemzet erős nemzet. A Dukát a játékbeli fizetőeszköz. 2 fő adózási fajtánk, a havi és az évi adózás. A havi, természetesen hónaponként egyszer érkezik meg és általában csak arra elég hogy minket röhögésre, vagy sírásra bíztasson, hisz általában nagyon alacsony. Az évenkénti adóbevétel adja országunk fő bevételét. Ilyenkor gyűlik össze minden bevételünk és 1 nagy pénzkötegként érkezik hogy pénzéhes birodalmunk hasát megtöltse. Ez persze függ birodalmunk stabilitásától, a lakosság számától, az éghajlattól, a tereptől, a nemzeti ötletektől és végül az egyik legfontosabbtól, a presztízstől.
A Presztízs jelenti országunk külföldi megítélését. Egy lenézett ország, nem erős ország. A Presztízs sok mindent befolyásol. A nemzeti boldogságot, a kereskedőink erejét, a csapatok morálját és a többi és a többi. Növelése pedig iszonyatosan nehéz. Általában sikeres külföldi szerződések, győztes csaták, hódítások és új földrészek felfedezése növeli, de akár egy sikeres térítés is. De míg növelése komoly szakértelmet igényel, addig csökkentéséhez csupán ott kell hagyni a játékot egy fél órára és máris lezuhant a presztízs, de úgy hogy soha nem lehet visszahozni. Gondolhatunk itt például egy népfelkelésre, egy vesztes csatára vagy akár egy sikertelen szerződésre. Mind porig alázhatja népünket. Most hogy a gazdaságunk megvan bele is vághatunk az utolsó szakaszba, ami nem más mint népünk 5 fő, gazdasági harcosáról van szó.
- Kereskedő
- Kolonizáló
- Diplomata
- Misszionárius
- Kém
Ez az 5 fő karakter sokszor mentheti meg az országot az összeomlástól, ha jól hasznosítjuk őket. A Kereskedő természetesen kereskedelemmel foglalkozik. Bizonyos területek kereskedelmi központjába (Velence, Novgorod) küldhetjük, ahol más nemzetek kereskedőivel kel versenyre a jobb árukért és ajánlatokért, ezzel pénzt termelve nekünk és a kereskedőhelyet uraló országnak is. Sajnos könnyű őket távol tartani, hisz egy kereskedelmi embargóval kitilthatóak bármelyik piacról. A Kolonizáló, az ismeretlen területekre való utazással és új városok alapításával foglalkozik. A szürke, kormánnyal nem rendelkező, gazdátlan földek felfedezése és benépesítése az elsődleges feladata és hogy az új földek kincseit hazaszállítsa tovább gazdagítva államunkat. Magát a fehér „Terra Incognita”-t a belőlük sorozható konkvisztádorok és tengerészek tudják felderíteni, úgy hogy egy kis felfedező csapat, vagy egy hajó élére állítjuk őket, majd megindítjuk őket felfedezni a hívogató újvilágot. A Diplomata más országokkal ápolhatja a kapcsolatot, egyezményeket köthet, vagy akár szimplán csak sértegetheti a helyi uralkodót ezzel okot adva neki a háborúra. Ugyanakkor belőlük toborozhatóak országunk hadvezérei és admirálisai is, akik a csaták megnyerésével foglalkozhatnak. Sok másra nem is lehet őket használni. A Misszionárius az újonnan meghódított „pogány” vagy szimplán „eretnek” területek megtérítését végzi, rávezetve a lakosságot az egyetlen igaz ösvényre. Ez persze jó hatással van a helyi gazdaságra, boldogságra és persze államunk Presztízsére is. A Kém talán a legértékesebb egységünk. Hiszen sokoldalúságban jóval a többiek fölé ér. Felkeléseket támogathat, államférfiakat ölhet meg, kereskedők üzleteit teheti tönkre, vallási háborúkat szíthat, okiratok hamisításával háborús okot adhat a kezünkbe, vagy csak szimplán titkos szövetséget köthet egy másik ország ellen. Sajnos ezen hasznos tulajdonságai miatt nagyon lassan termelődik (évente talán 1) így nagyon okosan szabad csak felhasználni. Persze megvan a kockázata annak is hogy lebukik, vagy nem tudja végrehajtani a feladatot. Ilyenkor államunk hírnevén komoly csorba esik és az aktuálisan „megtámadott” ország is kellemetlenül értelmezheti a dolgokat. Dióhéjban ennyi lenne az Europa Universalis III-at bemutató cikk. Persze még oly sok mindent megemlíthetnék, de az még legalább ennyi szöveget jelentene. Sok mást nem tudok mondani. Mint hogy egyszeri kipróbálást mindenképpen megér és szerencsére LAN-on (Hamachi-n) keresztül a kampány több ember által is lejátszható. A megtekintést köszönöm. Jó szórakozást kívánok a világ meghódításához.

Qtya
 
Fórum: legfrissebb
Posted by Amokfutokova - nov.. 19, 2017 18:23
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 17:40
Posted by Ív Béla - nov.. 19, 2017 17:28
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 17:18
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 15:15
Szavazás
Total War: WARHAMMER vélemény
 
ONLINE
Oldalainkat 305 vendég böngészi