AutoalkatreszOnline24.HU

World of Tanks haladóknak

Avagy hogyan is lesz a WoT-ból csapatjáték?
A World of Tanks nevet viselő háborús játékot senkinek nem kell bemutatni, akinek mégis, számtalan hazai és külföldi teszt, leírás foglalkozik az évtized eddigi egyik legsikeresebb dobásával. Célom nem is az, hogy ezeknek a számát gyarapítsam, hanem - mint az a címből is kiderül - a már jó pár csatát lejátszott olvasóközönség számára adjak egy leírást a játék egyik legfontosabb eleméről, a csapatmunkáról. Nem célom, hogy örök érvényű igazságokkal terheljelek benneteket (bár előfordul), nem is tervezem azt, hogy írásom megváltó jellegű lesz. Azért született, hogy a magányos farkasoknak alternatívát kínáljak a folyamatos, egyénileg (WoT szleng szerint 1 v 29) megvívott csatákra, illetve ha valaki valamelyik sokadvonalbeli klánnak a tagja (ha akar), kitörési lehetőséggel, illetve bizonyos tankoknál, vagy akár a játék egészében biztosabb bevétellel (credit, XP, esetleg arany) kecsegtető kapcsolatokat építhet fel.

Csapatmunka a random ütközetekben
A játék szerencsére nem a lovagiasságról szól, ezért is nem tudom mire vélni, ha valaki (különösen egy sniper tankkal) beírja a közös chatbe, hogy 4 v 1 noobs. A World of Tanks random csatáiban, főleg a csapatjátékot nézve, gyorsan kialakul az "örök harc és nász" érzés. A jó csapatjáték a győzelem kulcsa, ami mindennel együtt kb. kétszeres XP-t jelent, ugyanakkor, ha mindenki egyformán kiveszi a részét a "munkából", összességében egy átlagos, vagy átlag alatti kört kapunk, amivel alig megyünk valamire. A gyors haladáshoz (prémium fiók és tankok mellett persze) elengedhetetlen a jó egyéni teljesítmény, amivel a csapattársaink fölé tudunk emelkedni. Legjobban akkor járunk, ha nyerünk, s eközben minél több sebzést tudunk "ellopni" csapattársaink elől (magyarán szólva a csapattársak bénák, de még pont nem annyira, hogy ezt ne tudnánk ellensúlyozni).
Főleg a nagyobb szintű csatákban (tier 9 felett) jelenik meg valamiféle szándékos taktikázás egyes meccseken. Aki ideáig eljut, az már remélhetőleg rendelkezik bizonyos tapasztalattal a játék terén. Ezen felül (a chaten, vagy még ott sem megbeszélt összjáték/taktika) a Wargaming számos lehetőséget ad a játékosoknak, hogy többen összeállva esetleg megváltoztassák a csata kimenetelét, illetve a játékélményt növeljék, és nem mellesleg saját bevételeiket is növeljék.

A szakaszról
A leggyakoribb, és legegyszerűbb lehetőség az összjátékra a szakasz. Bárkivel összeállhatunk, hogy párban, esetleg hármasban vegyük fel a versenyt az ellenféllel és a csapattársakkal. Alapvetően kétféle mentalitás létezik a szakaszban játszó (jó) játékosoknál. Vagy összedolgoznak, hárman legyalulnak akár egy teljes oldalt, vagy mindenki az adott pályán megszokott helyére megy. Mindkét esetben kulcsfontosságú a kommunikáció, amit leggyakrabban TeamSpeak, vagy a játékbeli szakasz chat (ha szakaszban vagyunk a "team" és az "all" mellett megjelenik a "platoon" funkció is, narancssárga színnel) segít elő. A jó szakasz sikere abban rejlik, hogy a két-három társ egymással általában nem versenyzik, hanem kifejezetten segítik, és ismerik egymást, összehangolják a tüzet, védik egymás tankját, spotolnak egymásnak, stb. Ha a megszokott helyre megyünk, ki tudjuk használni a pályaismeretünket, illetve a tankunk lehetőségeit. A legjobb klánok játékosai mindkét harcmodorban eredményesen tudnak harcolni, és váltogatni is tudják a kettőt a csata állásától, szintjétől és típusától függően. A szakaszban a legnagyobb matchmaking értékkel rendelkező tank besorolása számít, tehát senki ne lepődjön meg, hogyha szakaszban olyan csatába kerül, ahová egyedül elvileg nem sorolná a játék. Ezzel együtt óva is intek mindenkit attól, hogy túl nagy legyen a szakaszban játszó tankok battle tierjének (ami azt mutatja meg, hogy hányas szintű csatákba kerülhet az adott tank) különbsége. 1-es szintű tankokat pedig ne vigyünk be nagy csatába (bár általában a szakasz parancsnoka szokott vicces kedvében lenni, nem az egész szakasz akarja rombolni a játékot). A szakasz parancsnokának beállításai fogják meghatározni, hogy milyen típusú (Standard/Encounter/Assault-Defense) csatában vesz részt a társaság.
Ritkán előfordul, hogy egy egész klán úgy dönt, hogy "beszámol", vagyis egy jelre - általában "katt"- mindenki megnyomja a csata gombot. Ilyenkor természetesen mindkét oldalon az adott klán tagjai lesznek. Poénnak tökéletes, illetve bizonyos ritka medálokat meg lehet így szerezni. Előfeltétele, hogy hallja egymást a számoló és a többi. Ez két-három szakasz esetében is működik, adott esetben egy csatába és egy oldalra kerülnek, így még jelentősebb a játékosok közti összhang (ha egyébként kerülhetnek azonos csatába/oldalra).

Csapatszintű összhang - A tank század
Kifejezetten csapatok számára létrehozott funkció a tank század. A chat sorban lévő Tank Company ablakra kattintva érhetjük el. 4-es (Junior), 6-os (Medium), 8-as (Champion) illetve 10-es (Absolute) század létezik, mindegyiknek a leírásában szerepel, hogy egyes tanktípusokból maximum hányas szintű tankok kerülhetnek be. Ezen felül tier pont korlátozás is van (4-es: 20-40, 6-os: 40-60, 8-as: 60-90, 10-es: 90-150). A században a győztes a vesztes csapat által a csatában szerzett tapasztalati pontoknak és creditnek felét is megkapja. Értelemszerűen sokkal fontosabb a győzelem, a csapatmunka, mint hogy ki sebezte le/lőtte ki a tankokat. Kezdésképp, főleg ha az illető nem klántag, vagy a klán nem szervez századot, a 6-os a legmegfelelőbb. Ide általában nagyon erős klánok már nem jönnek, a kevésbé szervezett csapatok a jellemzőek. Szokott lenni magyarok által szervezett század, ahova bárki beléphet. A legjobb, ha a következő tankok egyikével rendelkezik valaki: KV-1S, M6, Hellcat, M4A3E8 Sherman, VK3601H, Type-58, a premium tankok közül Dickermax, Panzer IV Schmalturm, esetleg TOG II, artyk közül Grille, AMX105AM, vagy Bison premium lőszerrel. A többi 6-os tankkal is be lehet próbálkozni, de leginkább ezeket kedvelik. 8-as és 10-es századokat általában klánok szervezik, be lehet kerülni, de a legtöbb helyen nézik a statisztikát is. 8-as századba jó bármilyen 6-os tüzér, 8-as könnyű tank, T32, IS-3, 110, T69, T-44, T71, premium tankok közül T34, KV-5, Type-59. 10-es századba bármilyen gyors nehéz tank, tüzér, BatChat 25t, T-62A, Leopard 1, Objekt 268, Objekt 263 és AMX 50 Foch 155 szokott kelleni. A tier értékek és az arty ajánlások a 0.8.6-os patch előttre érvényesek! 4-es század nem annyira jellemző, viccnek jó, de semmi komoly. Századozás közben, ha az ember sikeres, sokkal jobban lehet keresni, mint random csatában, illetve az adott szintnek megfelelő klánok emberei ellen, vagy mellett harcolhatnak, ami jelentős tapasztalattal, és ismertségekkel jár együtt. Megtanul csapatban játszani, a vezető utasításainak eleget tenni, egy csapatnyi emberrel együtt mozogni, lőni. Ezek mind-mind fontosak a következő lépcsőhöz, a kláncsatákhoz.

A következő lépcsőfok - Együttműködés klánszinten
A századok remek gyakorlási lehetőség egy kláncsata vezetőinek és katonáinak is. Ezekben a csatákban is 50%-kal több creditet és tapasztalatot kap a győztes, de nem is ez a lényeg, hanem hogy a területeken található aranyat is megnyerik (óránként a napi arany mennyiségének 1/24-ed részét), amit az adott klán szabályzatának megfelelően osztanak ki (vagy nem). Ha valaki klántag, a klánélet is szerves része a játéknak, klánonként eltérő kötelezettségekkel jár. A magyar élvonalba tartozó klánokba elég komoly felvételi követelmények (több 10-es tank, illetve 8-as tüzér, megfelelő statisztikák), és kötelezettségek (kláncsatákon, gyakorló csatákon és században való részvétel, bizonyos hiányzó tankoknak a kifejlesztése, a legénység megfelelő irányú képzése, stb.). Nincs ez másképp a másodvonalbeli klánoknál sem, hiszen mindenki a saját boldogulásáért, fejlődéséért küzd, csak esetleg be kell érnie a kevésbé jó/kevesebb tankkal rendelkező játékosokkal, tapasztalatlanabb parancsnokokkal (akik idővel jobb, és több tankkal rendelkező játékosokká, tapasztaltabb parancsnokokká válnak, és adott esetben a klán fejlődését szolgálják, hiszen a jelenlegi legerősebb magyar/külföldi klánokban is véges a férőhely, ahová esetleg mehetnének, ha szeretnének). A magyar klánok jól szerepelnek a térképen, ezt a WoT hivatalos fórumán a "Magyarok a klánháborúban" témában lehet nyomon követni. A klán tagjai egymással szakaszozhatnak, a játékon kívül is találkozhatnak, barátkozhatnak (persze ez nem tiltott egyéb játékosokkal sem). Teljes mértékben egymásért harcolnak. Amennyire tudom, a napi 24 órás aktivitás sehol nem követelmény, hetek, hónapok után szólnak csak, hogy valaki inaktív (ha a klán létszáma teljes). Bizonyos mértékű fegyelmet azért elvárnak a klántagoktól random csatákban is (ne noobozd le minden vesztes csatában a teljes csapatot név szerint, a szövetségeseknek, klántagoknak köszönni, stb.).
A lehetőség adott, hogy külföldi klánokban próbálkozzunk, de tekintettel a magyar klánok jó szereplésére, a jó közösségre, szerintem érdemes ebből is a hazait választani.

Lehetőségek a legjobbak számára
A Wargaming különböző bajnokságokat szervez, amiért jelentős arany-, pénz-, tárgy-, vagy tankjutalom jár. Ezeket a hivatalos oldalon lehet nyomon követni. Az Electronic Sports League (ESL) is szervez bajnokságokat, aminek időnként változik a szabályzata, de általánosságban a Go4WoT kupákon egy 7 fős csapatot kell kiállítani 42 tier ponttal, maximum 8-as tankok, illetve tüzérek játszhatnak. A 3. fordulóba kerülésért már minden tagnak 750 arany, utána egyre növekvő jutalmak, 8., vagy jobb helyezés esetén pénzjutalom jár (100-400€). Ezek a meccsek vasárnaponként délután 3 órától vannak. Különböző napokon szerveznek még 3v3 és 1v1 kupákat is, de ezeken csak a legjobb 8-at díjazzák arannyal. A kupákon való részvétel mindenki számára elérhető, de kell hozzá bizonyos tudás, és egy nagyon jó csapat. Egy-egy taktikával a legjobbakat is meg lehet lepni, és egy 64. hely az egész WoT-os pályafutása során elegendő lesz az embernek arra, hogy felszerelést vegyen le a régi tankjáról, és ehhez adott esetben nem kell több egy jól felszerelt T1 Cunninghamnél. Tájékoztató jelleggel: a legsikeresebb magyar csapat, a HUNS Underdogs nevű ESL gárda az írás születésének pillanatában a 8. helyet foglalja el a bajnokság örök ranglistáján. Ezek lennének a csapatjátékkal kapcsolatos legfontosabb mondanivalók, lehetőségek. Remélem, hogy hiánypótlónak szánt összefoglaló írásom hasznos lesz mindenki számára, és sikerült meghoznom pár ember kedvét a játék kisebb-nagyobb lehetőségeire.

Utóhang
Klánneveket szándékosan nem írtam sehova, hiszen a pillanatnyi helyzet gyorsan változhat, és nem akartam egyik klánt sem pozitívan, vagy negatívan reklámozni. Az elsővonalbeli klánok alatt az Európában, a másodvonalbeli klánok alatt az Afrikában eredményesen harcoló klánokat értem. Ha valakit esetleg elutasítanak egy klánból, századból nem megfelelő statisztikára/teljesítményre hivatkozva, ne sértődjön meg és alapítson saját klánt, hanem olvassa el/nézze meg a számtalan segítő célú leírást/videót, tanuljon belőle, ha komolyan szeretné csinálni. A befektetett munka azonnal látszódni fog, ha megválunk azoktól a szokásos hibáktól, amit mindenki a fejlődése során elkövet. Magam is sírok, amikor egy adott szituációban egy évvel azelőtti reakcióm eszembe jut. És ez valószínűleg mindig is így lesz. Elég sok magyar játékos segíti a kezdő játékosok fejlődését tanácsokkal, esetleg meg is mutatja (szakaszban, vagy gyakorló csatában) a legáltalánosabb trükköket, és segít az adott szituációra az adott tankkal a legjobb választ nyújtani. Ez egyeseknél eltérő lehet, játékstílustól (amit előbb-utóbb nekünk is ki kell alakítani) függően. Körülbelül a fentebb leírt sorrend a "ranglétra", amin keresztül el lehet jutni a legkomolyabb elismerésig és nyereményekig. Természetesen nem lehet mindenkiből a kupagyőztes csapat tagja. Nem is kell rá mindenkinek törekedni. Ha valakinek a legnagyobb élményt a szakaszok, századok, vagy az egyénileg megvívott ütközetek jelentik, szíve joga csinálni, nem lesz tőle rosszabb, vagy kevesebb. Klánba lépni sem kötelező természetesen, de számomra a legnagyobb élmény egy olajozottan működő, összehangolt csapat tagjának lenni, bátran tudom ajánlani mindenkinek.

Végezetül: a játék csupán egy eszköz arra, hogy kikapcsolódjunk, jól érezzük magunkat. Nem várja el senki tőlünk, hogy kitöltse az életünket, mi döntjük el, hogy mennyit áldozunk rá az időnkből. Ha a saját fejlődésünkre is szánunk a farmolás mellett, mindenképpen megtérül, de senkinek nem kötelező. Ha században, klánban, vagy akár random csatában egyre komolyabb sikereket szeretnénk elérni, egy idő után - attól függően, hogy az előzőek közül melyiket nézzük - nem a mennyiség, hanem inkább a minőség a fontos.

buckoka

 
Fórum: legfrissebb
Posted by Amokfutokova - nov.. 19, 2017 18:23
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 17:40
Posted by Ív Béla - nov.. 19, 2017 17:28
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 17:18
Posted by bayarder - nov.. 19, 2017 15:15
Szavazás
Total War: WARHAMMER vélemény
 
ONLINE
Oldalainkat 299 vendég böngészi