AutoalkatreszOnline24.HU

Napoleon: Total War - Teszt

Alig egy évvel az Empire TW megjelenése után a készítők kiadták a Napoleon Total War-t, az új részt. Ahogy a fejlesztőktől megszokhattuk – a név a kort jelöli, nem nehéz tehát kitalálni hogy a 19. század hajnalán; a napóleoni-háborúkat játszhatjuk újra. Bár az Empire alapjaira épül, hasonló technikával, mégsem mondhatjuk kiegészítőnek – de az előbbi indokra hivatkozva csak azt fogom bemutatni, amiben eltér elődjétől (tehát aki az NTW-vel kezdi a Total War-ozást, annak ajánlom az ETW-s cikkemet). A játék önmagában, több helyet igényel, mint az ETW (és a telepítéséhez nem feltétel az Empire megléte), emellett pedig még jobban optimalizált grafikus motort, átdolgozott rendszert, teljesen új egységeket és további sok újdonságokat és játékmódokat kapunk. De lássuk a medvét.

Tutorial:
Itt a szokásos gondolatokat tudom elmondani – aki most játszik először a Total Warral, annak mindenképp érdemes végigcsinálnia a kis epizódokat, amely történelmi keretben játszódik és rövid idő alatt, bemutatja a játék alapvető kezelési elveit - veterán játékosoknak sem árt átszaladni rajta.

Egyjátékos mód:
Az ETW-hez hasonlóan épül fel, de annál kidolgozottabb – szigorúan Napóleon hadjáratát vezeti végig. Létezik a „koalíciós kampány”, amely nagyjából az eddigi részekben megszokott „nagy kampányt” jelöli, annyi megkötéssel (mint azt a nevéből is sejthetjük), hogy – a Franciaország ellen összeállt valamennyi koalícióban részt vevő nagyhatalmakat irányíthatjuk – kivéve persze Franciaországot. Mindemellett kizárólag Európára szűkítve – de persze óriási térképpel, tehát nemcsak kinagyított (jóval több tartományból is áll 1-1 ország). A cél itt nem más, mint Franciaország szétzúzása (és meghatározott tartomány megszerzése). Újdonságnak nevezhető a „Napoleon hadjáratai” c. menü – ahol a francia tartományokat irányítva, a Napóloni-háborúk főbb hadszínterein bizonyíthatjuk be, hogy vagyunk-e akkora stratégák, mint Bonaparte tábornok. A menü fejezetekre bomlik, időrendben – tehát Itália, Egyiptom Európa és Waterloo… Egy-egy ilyen kis kampány megkezdését látványos intro vezeti be, amelyben Napóleon monológját hallhatjuk. Kezdetben csak a legelső fejezet nyitott, de ahogy próbáljuk ki őket sorban, úgy válnak elérhetővé a későbbi részek, (tehát nem kötelező megnyerni őket, elég csak megkezdeni). Itáliában érelemszerűen Észak-Itáliából kell kiszorítanunk a birodalmi hadsereget, majd Bécs felé biztosítani az előrenyomulást. Az Egyiptomi részben hasonló a feladat; Kairót kell megszereznünk, és Anglia hegemóniáját megtörni – a fejezet a Közel-Keleten játszódik. A bemutató elejében már sokakban felmerülhetett a kérdés, hogy hol játszhatunk a franciákkal „nagy kampányt”? Nos az Európa hadjáratban. Ez fordítottan a „koalíciós hadjárat” – tehát csak Franciaországgal játszhatunk, célunk a sorozatosan összeálló koalíciók „péppé zúzása” - természetesen Európára szűkítve. Az utolsó fejezetben pedig a Waterloo-i csatát játszhatjuk le, francia oldalon. A következő almenüje az egyjátékos módnak, a „Napóleon csatái” c. rész, ahol történelmi csatákat játszhatunk le, de kizárólag időrendben (tehát akkor nyílik ki a következő csata, ha megnyertük az előzőt valamely nehézségi fokozaton). A csaták előtt kisablakban itt is láthatunk némi felvezetőt, majd a csaták megkezdésével Napóleon taktikai vázlatát prezentálja (ezt ESC gomb lenyomásával ugorhatjuk át). A fenti menükön kívül megalélhatóak még a megszokott opciók, (egyéni csata, stb..) – ezeket gondolom, nem kell bemutatnom.

Többjátékos mód:
Pepitában ugyanaz, mint az ETW – annyi különbséggel, hogy a fejlesztők bevezették a „Drop-in-battle”-t, így az eddigi helyeken kívül ezekbe a játékokba is beléphetünk. A Drop-in-battle, egy nagyon kreatív megoldás- a világ bármely pontján egy játékos aki egyjátékos módban játszik, bármikor (ha ütközetre kerül sor) bevonhat a játékba más Online játékosokat, akik átveszik az AI irányította egységet ezekről a kampányban is figyelmeztetést kapunk ha elérhető (azaz ha át tudunk lépni más játékosok csatáiba.

További újítások:
Már régóta reklámozták a fejlesztők, (talán a Medieval 2-óta) hogy a játékba még reálisabb és bonyolultabb hadsereg utánpótlási rendszert vezetnek be, ebben eddig semmi komoly változást nem tapasztalhattunk – a Napoleon TW-ben viszont tényleg teljes új rendszert alkottak meg. Az eddigi szisztémát nem nehéz megérteni, még az Empire-ben is arra épült, hogy a játékos kénytelen a teljes hadseregével a legközelebbi városba visszavonulni egy komolyabb csata után a hadsereget pedig feltölteni - noha annyi könnyebbséggel, hogy már a hadseregben közvetlenül leadhattuk a rendelést, tehát a hadsereg akár maradhatott egy helyben, ám a funkció nem vált népszerűvé. A művelet tehát némi odafigyelést és pénzt igényelt (és persze több kört). A Napoleonban ha egy egységünk veszteséget szenved, akkor a feltöltése azonnal megkezdődik, teljesen ingyen (tehát a csatában érdemes odafigyelni, hogy bármekkora veszteséget is szenved egy zászlóalj, ne pusztuljon el teljesen). A feltöltődés ideje azonban már jóval összetettebb kérdés – függ attól hogy az adott hadsereg külhonban van-e, avagy a saját államunk területén (ez utóbbi gyorsítja), ezenkívül pedig függ attól, hogy a hadseregben veszteséget szenvedett egységek képezhetőek-e az adott tartományban, ha nem akkor milyen távoli az a tartomány ahol képezhető – értelemszerűen minél közelebb van a forrás, annál gyorsabb az egység feltöltése. Bevezettek még egy újabb freaturet, mégpedig az évszakok hatását a sereg utánpótlásra, amely a következőképen néz ki: ismét maradunk a realitások színpadán; minél hidegebb hónapban vagyunk, annál lassabban töltődnek az egységeink. A különbség viszont nem nagy május és október közötti időszakban, (tehát mindössze pár százalékkal lassul az őszi hónapokban), de mondjuk december, január, február – tehát a tél folyamán - ha nem a városban vannak az egységeink, akkor épphogy fogynak! Ez igaz Európa nagy részére, de hogy a Mediterránumot ez nyilván nem érinti. Mérsékeltebb területeken, téli évszakban annyi a könnyebbség hogy elég, ha az úton marad a sereg (mondjuk a Kárpát-medencében) – tehát a skála elég összetett és széles, a lényeg, hogy lehetőleg ne télen háborúzzunk. Van még egy tényező, ami viszont javítja az utánpótlás sebességét, ezek pedig az utánpótlási épületek, amiknek konkrétan ezek a feladatuk (jobb gombbal rájuk kattintva a részletek alatt megtekinthetjük, hogy mennyit javít – de ezek mindig az adott régióra értendők). A hódítások kapcsán szintén (vissza)kaptunk néhány funkciót. Amikor elfoglalunk egy várost, 3 lehetőség közül választhatunk. Megszállhatjuk, ez a legbékésebb, az épületekbe minimális kár keletkezik, a város pedig nem fog lázadozni. Kifoszthatjuk, ilyenkor szép pénz üti a markunkat, de az épületek csúnyán megrongálódnak, és a nép lázadozni fog (csak portya esetén használjuk- megtartani kívánt városnál, nagyon nem ajánlom, nem beszélve arról, hogy sokszor a szerzet összeg épphogy fedezné a javítási károkat), illetve az új funkció, hogy felszabadíthatjuk a területet (vagy a helyi etnikumot), ekkor új frakció alakul (ami automatikusan a protektorátusunk lesz) – ezen újdonsággal létre lehet például hozni Romániát, de felszabadíthatjuk a lengyeleket is a porosz elnyomás alól. Apróbb, de annál hasznosabb funkció még, hogy csata közben a gép folyamatos felvételt készít az ütközetről, és ha valahol kritikussá válik a helyzet, akkor a monitor közepén-, felül megjelenik egy minipanel, ahol bejátssza a csata érintett pontjáról készült felvételt. Így azonnal értesít minket a program, ha 1-1 egységnek elfogyott a muníciója, megtámadták a generálisunkat, de talán a leghasznosabb, amikor valamely egység megfutamodásáról tájékoztat minket – és a mini képernyőn látjuk is miként történtek a fordulatok. Ha pedig rákattintunk a miniablakra, akkor a kamerát oda is vezeti a célhoz, tehát tényleg nagyon hasznos. További érdekes kis újítás, hogy a katonák, menet közben most már nemcsak dobolnak, hanem furulyáznak (ahogy a valóságban is tették) és beszélnek egymáshoz, figyelmeztetik egymást - ez amolyan hangulati tényező. Az összefoglaló elején említettem a grafikát, mint újítást. Drasztikus változást azért ne vájunk, de mint mondtam átdolgozott grafikus motor dolgozik alatta, amelynek az első ismérve hogy ATI-AMD által szponzorált, tehát ATI-sok előnyben, illetve az effekteket is újra dolgozták, ezek nagy része egyébként csak ATI kártya alatt jön elő. Például a lövés effektet átírták, ami egyszerűen tökéletesre sikeredett (az ETW-ben még csak egy pici porfelhő kerekedett a puska körül), illetve az NTW-ben már nagyon látványos lett a tűzharcot követő puskaporfelhő, ami 1-2 perc után ellepi a csatateret (és szinte semmit nem látunk) ez egyébként szintén nagyon életszerű lett. Ezenkívül az animációkat és a harcot is tökéletesítették, tehát ezen a téren le a kapalappal a CA előtt.

Diplomácia:
Itt is nagyjából minden úgy működik mint az ETW-ben, de van egy apró beépített szkript, ami – bár reálisabbá teszi – de igen bosszantó, - mégpedig a propaganda. Ugyanis ha pl. Ausztriával, játszunk, és békét kötünk (esetleg egy szövetséget is sikerül tető alá hozni, drága pénzen) Franciaországgal, legkevesebb 3 kör múlva – a játék ismét hadba állítja a frakciónkat velük, propagandára hivatkozva, minderről egy értesítés formájában tájékoztat minket a program. Tehát nem sok értelme van a békét megkötni – fizetni semmiképp ne fizessünk érte (ugyanez igaz bármely országra, ha Franciaország ellen játszunk). Saját megfigyelésem, hogy minél kisebbre zsugorítjuk Franciaországot, annál makacsabb és annál lehetetlenebb akárcsak tűzszünetet rájuk erőszakolni – a végén 1 tartománnyal futottak (Palma szigete) és semmit nem fogadtak el... További bővítések, hogy a frakciókat diplomácia során kényszeríthetjük pl. országok megtámadására, vagy egy kereskedelmi egyezmény beszüntetésére, akár kontinentális zárlatot generálva - tehát diplomáciai terén bővültek a lehetőségeink.

Ostromok:
Meg kell említenünk az ostromoknál, hogy nem egészen olyan a rendszer, mint az ETW-ben, ugyanis nem rendelkezik minden város saját fallal, sőt – csak a fővárosok kapnak a kezdésnél (bár itt sem mindegyik), egyéb városainkba 8000/16000-ért kell építeni, amire a szűkös keretből nem igazán fog telni. Tehát ha ostromolunk, akkor csupasz városokat fogunk támadni (nagyobb részben) – ugyanez igaz azonban a védekezésre is, tehát ilyen esetekben készüljünk fel elsősorban házak közötti csatákra.

Kabinet:
Itt csak egy apró megfigyelést kell megosztanom veletek – a miniszterekkel kapcsolatban. Ha nem Franciaországgal, játszunk a kabinet elég gyatra lesz, 4 csillagos embernél nagyobbat nem igazán fog adni a gép. Tehát számoljunk azzal, hogy sokszor meg kell elégednünk egy 3 csillagos emberrel - majdnem felesleges cserélgetni őket (bár akinek van türelme sakkozhat a CPU-val, de sokra nem fog menni). Erre azonban van egy apró technika: tegyük fel, hogy a tartalék lista 5 tagjából kiszemeltünk 1 embert, akit cserélünk, a maradék 4 viszont hasztalan. Hogyan tüntessük el őket, hogy a gép esetleg jobbakat adjon (vagy mindenestre újaka)? A 4 bénább embert először cseréljük be, és a legvégén tegyük a helyére a kiszemeltet, így a tartalék lista ismét üres lesz, és a gép újakat ad majd, amik között lehetséges hogy lesz megint egy jobb alak.

Gazdálkodás:
Ennek külön bekezdést szánok, mert picit nehezebb lesz mint az ETW-ben. Az 1-2 körön belül feltűnik majd minden játékosnak, hogy a pénz nagyon is fogyóeszköz lesz, és köröket kell majd spórolnunk egy jobb épület megépítéséhez - de hamar ürülhet is a kincstár. Érdemes tehát a hosszú távú befektetéseket megcélozni (bányákat a legmagasabb szintig építeni, és nagyon átgondolni, hogy hol mit építünk meg - kereskedelmi pontokból minél többet szerezzünk meg). Jobbára komolyabb építkezésbe akkor tudunk kezdeni, ha kifosztunk egy nagyobb várost és reménykedünk, hogy zsíros zsákmányban lesz részünk.

Halhatatlan Napoleon:
A címet bárhogy lehetne érteni – én most a játékban megformált Napóleon karaktere gondoltam. Ugyanis bármilyen morbid is, de a császár bizony halhatatlan (akár a franciákkal játszunk, akár ellenük), azaz: bárhogy is alakul a csata során – tehát lelövik, konkrétan semlegesítettem az egész testőrségét, - mindössze egy üzenetet kap a játékos, hogy "Napóleon megsebesült". Ez picit bosszantó – ezen akkor akadtam fent, mikor Ausztriával játszottam, és sikerült csatára kényszeríteni Őfelségét, majd 6 ágyúval lőttem rá; 1 vonó alatt megsemmisítettem a testőrgárdát (kiírta hogy megsebesült Napóleon) a csata után pedig visszatért Párizsba és 2 kör múlva már ismét harcba állt velem. A program mentségére legyen, hogy a „megsebesülés” mint funkció igaz bármely tábornokra (Wellington, Blücher, Kutuzov és Károly főherceg), és ha így történik, 2 kör múlva visszakapjuk a fővárosba.

Soundtrack
A játék zene CD-jének elkészítése még folyamatban van, egyenlőre nem adták ki, mert újra fel kell venni. A kiadó honlapján található az alábbi rövid tájékoztató: "Music production is well under way now for Napoleon: Total War and we will be returning to Slovakia in the coming weeks to being recording the music with the 80 piece Slovak National Orchestra. The orchestra will again be recorded by engineer Peter Fuchs and conducted by Nic Raine. Additionally, we have just completed the enjoyable set of dialogue recording sessions at our in-house studio. And what a great set of performances we  had. Rounding off the sessions we had the fantastic talent of a well known Harry Potter actor to deliver some captivating performances."

DLC-k (letölthető kiegészítések)
1.) Coalition Battle Pack:
A bónuszcsomag a "Koalíciós háború" 6 vadonatúj egységet tartalmaz és egy történelmi csatát. Napoleon hatalma csúcsán volt, legyőzte az ellene összeállt negyedik koalíciót - de Oroszországgal már nehezebb dolga volt. A Friedland-i csatában (1807. június 14-e) újrajátszhatjuk a konfliktus eme egyik csúcspontját.
Az említett 6 új egység pedig:
- Testőrhuszár (könnyűlovasok, kiválóan alkalmazhatóak az előcsatározók és a tüzérség megsemmisítésére);
- Gárda (ez az egység nagy tiszteletnek örvend, jól képzett elit harcosok);
- Károly főherceg légiója (fegyelmezett gyalogos ezred, nagyon pontosan céloznak);
- Lützow-szabadcsapat (gyors, - villámszerű támadásokban kiváló);
- Huszár (közepesen fegyverzett egységek, amik jól állják a közelharcot is);
- Semenovski-testőrgárda (kiváló testőrség, jól alkalmazható a csatában és könnyedén felszámolja az ellenfél előcsatározóit).
2.) The Peninsular Campaign:
A bónuszcsomagban egy új hadjáratot kapunk, ami a spanyol félszigeten játszódik (1811-1814-ben), a korszakban a franciák tartották ellenőrzésük alatt a szigetet, a feladatot azonban megnehezíti a spanyol gerillák kőkemény ellenállása. A franciákkal szemben megjelennek a portugálok és a britek is. A csomag összesen 28 új egységet, egy új hadjáratot és 2 új ügynöktípust kapunk.

Összegzés:
Ahogy a Medieval kiadása után a Kingdoms-nál igyekezek mindent javítani és kárpótolni minket (bár a Kingdoms nem lett annyira népszerű), hasonlóan történt az Empire nagyon felemás megítélés után – amely kétségtelen, hogy így is a legjobb stratégiai játék volt, de nem lett olyan népszerű –a Napoleonban mindent, amire panasz érkezett javítottak, és lényegében egy új játékot kaptunk, és talán többen játsszák manapság mint az ETW-t.

DAR
 
Fórum: legfrissebb
Posted by Tücsök2008 - júl.. 19, 2018 21:49
Posted by Baratheon - júl.. 19, 2018 21:45
Posted by Tücsök2008 - júl.. 19, 2018 21:39
Posted by Mergor - júl.. 19, 2018 19:01
Posted by Pretoriánus - júl.. 19, 2018 18:10
Szavazás
Total War: WARHAMMER vélemény
 
ONLINE
Oldalainkat 118 vendég böngészi